15.09.19

Rozmanitá cesta fotky

Jaromír Drkal

Fotografie je umění. Byla uměním a také by uměním zůstat měla. Jsou však případy, kdy musí jít umělecké záměry stranou, či alespoň ruku v ruce s funkčností. Příkladem budiž takové produktové focení, jehož variantu stručně nastíní právě tento článek.

Troufnu si říct, že právě focení knížek je jednou z těch jednodušších forem produktové fotografie. Zvládne ho opravdu každý, kdo má cit pro kompozici, stylistiku a trochu vkusu. Prim zde potom hraje jednoduché zadání. V našem případě je celkem jednoznačné – dobrá viditelnost hlavní strany, poutavé, relevantní aranžmá, odpovídající obrazová kvalita a post-process, který nezkresluje výsledný produkt. Defakto si hrajeme se zasazením, s variacemi a kompozicí. Úspěšná fotka by měla být taková, která se zákazníkovi ihned vybaví poté co ji viděl na internetu, například při procházení knihkupectví. "Hele, to jsem viděl na netu a líbilo se mi to!"
Stylem, kterým fotíme můžeme dosti ovlivnit to, jak firma působí na své zákazníky. Je tedy nutné rozmyslet si, v jakém duchu se budou fotky nést. Je to jen na vás a klientovi, pro kterou cestu se rozhodnete.

Jdeme na věc

Když tedy přejdeme k vlastnímu focení, můžeme se setkat s nejedním problémem. Exploze kreativity mohou v začátku navodit sebevědomý pocit. Avšak při focení stépadedsáté knížky už dochází jak rekvizity, prostory, lidé a, ruku na srdce, někdy i nápady. Knížek je mnoho, je tedy nutné neustále obměňovat, experimentovat, hledat nové kombinace textur, relevantních rekvizit pro danou knížku a tak dále. V hledání správných rekvizit a stylu může dosti napomoci právě knížka jako taková. Doporučuji si tedy zjistit, o čem kniha ve stručnosti pojednává.

V tomto konkrétním případě jsme fotili knihu Útok Obrů, pro nakladatelství Argo. Epické fantasy, které do svého vlastního světa vkládá dokonce i vlastní mytologii. První nápad, a to sehnat obra devastujícího lidská obydlí, z nějakého důvodu nevyšel. Uchýlili jsme se tedy k decentnějšímu aranžmá a to mírně evokující lov, sever či tóny a textury dřeva. Jako doplněk k tomu všemu jsme přihodili nějaké, již vydané knihy, pro dotvoření jakéhosi čtenářského „zátiší“. Osobně mám rád styl flat-lay, kdy se knížka fotí ze shora. Tímto stylem prezentujeme knihu v přirozenéjším prostředí, jako by vám například ležela na stole. Je ale o něco náročnější, co se samotné kompozice týče. Samozřejmě můžeme hodit knížku na postel, k ní čaj a máme hotovo. Jestli ale chceme nějaké rozmanitější prostředí, estetický ladící, budeme si muset maličko více pohrát.
Můj tip k tomuto zní: pokuste se utvořit knížce jakousí ohrádku s rekvizit. Vyvarujete se tak hluchým místům a přeplácaným částem fotky. Mějte také na paměti důležitost hlavní strany. Vyfoťte knihu více způsoby, ušetříte čas i nervy.

Pokud chceme do fotky zakomponovat trochu té hloubky, volíme focení pod úhlem. Takto se dá vcelku dobře experimentovat s popředím i pozadím celkové kompozice a pokud vlastníte například objektiv 50mm, se světelností alespoň f/1,8 - hloubka ostrosti (neboli depth of field) vám zaručeně velmi pomůže. A taková to “padesátka”, dnes stojí kolem tří tisíc. Měl by ji tedy vlastnit skoro každý. :) Dalším prvkem při focení je logicky světlo. Zde je většinou nežádoucí vymýšlet bůhvíjaké hry světel a stínů. Jednoduše právě kvůli dobre čitelnosti a viditelnosti přebalu/vazby knihy. Já používám jednoduchá bílá světla, zasazená do softboxů na stojanech. Díky stálému světlu pak můžeme i lépe nastavovat výsledný tón fotky a to pouhým posunutím stojanu s daným světlem. Rozhodně nedoporučuju pálit do knížek bleskem, byť i usměrněným. Většina vazeb je lesklá a jakékoliv silnější světlo by nám přední stranu knihy až příliš přepálilo. Pokud však nedáte na blesk dopustit, doporučuji ho používat jen jako dosvětlení určitých částí fotky, např. odrazem od bílé plochy. No a pokud fotíme například venku, toho všechno padá a je nutné se řídit zákony přírody. :)
Tip: nefoťte při ostrém světle, v protisvětle, využijte stínů a okolní přírody

Následně vyfotíme pár testovacích fotek abychom zjistili, zda-li to vše dohromady sedí a dává smysl, lehké šoupání, výměna rekvizit, doplňování a voila, výsledný produkt je hotový.

Co se techniky týče, vlastním už poněkud profesionálnější Canon EOS 5D Mark IV, a tak si mohu dovolit pracovat i v horších světelných podmínkách. Nicméně není to nutnost a pokud dáte na mé rady a pořídíte si nějaká základní světla spolu s výše zmiňovaným objektivem, budete připraveni na jakékoliv světelné podmínky. Jen pozor na ISO a čas expozice, nechceme mít fotku mázlou ani zrnitou.

Post Malo...Process

Na začátku jsem zmiňoval styl, který s klientem dohodnete a na základě kterého se bude odvíjet další tvorba. Styl, kterým nyní fotíme pro nakladatelství Argo by měl působit příjemně, světle a “happy”. Fotky se tedy editují do světlé barvy, s decentním kontrastem a mírně staženými barvami. Měl by také zapadat do feedu instagramu. Kompozicí i barevným schématem.
Tip: doporučuji vytvořit preset v programu vaší volby, ušetříte si spoustu námahy.

Výsledný produkt pak vyexportujeme ve formátu našeho výběru a je připraven k vypuštění do světa.
Důležité je zmínit, že to co každý z nás považuje za estetické, se může velice lišit. Věříme ale, že produkty které tvoříme jsou té nejvyšší kvality hlavně proto, že je vytváříme srdcem.

Přeji tedy hodně štěstí při focení!

A jak vlastně nakonec kniha dopadla a kterou fotku jsme vybrali jako nejvhodnější na feed se můžete dozvědět na instagramu Argo.cz.

Napište nám a domluvíme si schůzku

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů, které budou užity pouze ke zpětné vazbě na váš dotaz.

Děkujeme za zprávu! Co nejdříve se vám ozveme.